Előre leszögezem, hogy nem lehet a szentírást megírni, mert nem létezik tökéletes megoldás, nem vagyok olajszakértő, de megpróbálok irányt mutatni hogy mi lehet jó és mi ami abszolút felejtős.
Kezdjük a 2T olajnál
Itt annyira nem bonyolult a helyzet, kifejezetten 2 ütemű motorba kell kérni az olajat, és valami jobb márkából. Nekem a kedvencem a Repsol, egyszerűen azért mert kevésbé füstöl mint a többi, szinte nem kokszol és talán nem lesz annyira büdös az ember tőle. Ezen kívül a Motul, Mannol stb is teljesen tökéletes, egyikkel se lehet mellé lőni, nem úgy mint a sthil olajjal például, mert ugyan a feladatát ellátja, de sokkal rosszabb hatásfokkal, és annyira kis különbség van árban, hogy ha lehet jobbat venni pár 100 forintal drágábban (sőt most lestem meg, a sthil még drágább is mint a Repsol és társai) akkor miért ne legyünk igényesek és adjunk még pár évet a motorunknak.
Keverése nem különben bonyolult, ha eredeti star blokkunk van ami még bronzperselyes(nem hiszem, hogy még van ilyen) akkor bejáratásnál 1:25 később 1:33. Tűgörgősnél bejáratásnál 1:33 majd később 1:40-1:50
Váltóolaj
Na igen, itt kezd izgalmas lenni, itt már jönnek számok meg miegymás.
Először is, fontos tisztázni hogy itt mi a legfontosabb. A legfontosabb hogy mindenképp hajtóműolaj vagy váltóolaj legyen, de semmiképp ne (autó)motorolaj.
Jöhetnek a számok, a hivatalos könyv sae 60at ír elő, ezt a számot a jobbfajta olajoknál feltüntetik, rosszabbaknál nem de ez nem gond. Itt két irány van amerre el lehet menni. Az egyik a hajtóműolaj, itt szóba jöhet a 75w90 - 80w90, de ezek kicsit messzebb állnak a gyári előírttól. Ha tényleg csak nyáron használjuk akkor ezek is tökéletesek, de ha kicsit hidegebb van már ragadhat a kuplung/váltó stb, szóval nem a legjobb, de sokan ezzel mennek, köztük én is ilyet öntöttem bele anno és köszöni jól van, de ettől függetlenül van jobb, mégpedig a váltóolaj. Itt a legközelebb a 10w40 áll az előírthoz, ez nagyjából tökéletes választás, én is ilyenre fogom cserélni ha eljön az idő.
Szerk: az időről nem esett szó, itt km-ben a gyári ajánlás 8000 majd 15000km-nél van, de mivel ez már 50éve volt, így ha belőjük hogy 7000km alatt cserélünk olajat azzal nagy baj nem lehet, vagy 1 évenként, értelemszerűen amelyik előbb összejön, de fontos a karbantartás, mert ezzel nagyon sokat adhatunk a szeretett motorunknak.
Röviden nagyjából ennyit lehet leegyszerűsítve mondani a dolgokrol, általános igazság, hogy a minőségi olajak megérik az árukat, és hosszabb távon lesz igazán számottevő mivel is etettük a kicsikét.
Szeretnék mindenkinek kellemes és boldog karácsonyt kívánni, remélem a jesszuska mindenkinek hoz valami hasznos cuccot a simsonkához, és jövőre már minden találkozó meg lesz tartva. Szeretném megköszönni mindenkinek aki szombatról szombatra olvassa a blogot és nagyon örülök neki, hogy lett rá igény :-)